marți, 19 ianuarie 2016

Ryanair la Timisoara, logojet si marketing agresiv!




De cateva zile toate ziarele scriu despre noua baza Ryanair la Timisoara. Pentru ca nu trebuia sa lipseasca elementul de senzational din tot articolul s-a aruncat cu o suma pe care compania o "investeste" aici:100 000 000 euro. Oameni buni, atat costa avionul (mai exact 96 mil dolari e pretul de lista, de aici Ryanair a primit un discount bunicel pentru cele cateva sute comanadate odate).
Revenind la stire, eu o iau ca pe un stire buna, dar asta pentru ca stiu ce e Ryaniar.
Ryanair e low cost adica:
- acelasi tip de avion (un tip de training, o certificare,un set de mecanici =cost scazut)
- pentru orasele mari, aeroporturi mai putin cunoscute, deobicei la 50 km de oras (Hahn la Frankfurt, Stanstead la Londra, Charleroi la Bruxelles, Weeze la Dueseldorf, etc). Deci luati in calcul si ceva bani in plus pentru tren/autocar pana in oras (taxe mai mici de aeroport in comparatie cu aeroportul principal din acel oras)
- mancarea si bautura o platesti daca o vrei
- spatiu restrans la picioare, scaunele sunt inghesuite pentru ca sa incapa mai multi pasageri.
- costuri ascunse pentru necunoscatori
DAR
- bilete mult mai ieftine in comparatie cu companiile de linie, nationale

Nu cred ca gasesti bilet cu 29 euro pana la Londra de la Timisoara! Ok, pana acum era Wizz in Timisoara. Doar ca Wizz era un monopol (neintentionat spun ei, dorit spun eu) care isi permitea sa impuna tarifele. Cu ce sa compari un zbor Timisoara - Londra? Cu Lufthansa prin Munchen sau cu Tarom prin Bucuresti?

Companiile low cost zboara point to point. Adica de la A la B. Daca vrei sa ajungi si la C, e treaba ta cum iti iei biletul. Mai mult ca sigur ca orarul de la B la C nu e sincronizat cu orarul de la A la B. Adica vreau sa ajung la Copenhaga si Tarom are pus zborul din Otopeni in asa fel incat sa ajung si eu de la Timisoara. Cu Wizz sau Ryanair te descurci cum ajungi la Copenhaga daca nu ai zbor direct. Mai cauti unul cu legatura, dar nu te astepta sa stai putin sa astepti.

Deci pana acum avem conditii mai slabe de confort, taxe suplimentare, zboruri ieftine dar multe destinatii. Una din rutele interesante anuntate a fost TSR -OTP (timisoara -bucuresti). Ryanair are un cost mediu pe segment de 25-30 euro pe rutele interne. Tarom pe aceeasi ruta interna....80. La Tarom ai voie 23 kg bagaj gratis. Acelasi bagaj te costa 25 euro la Ryanair. Dar cati zboara cu bagaj la Bucuresti? Oare poti sta un pic mai inghesuit, sa te lipsesti de acel corn si acea bautura primita pentru un cost de 25 euro in loc de 80? Majoritatea veti spune ca da! Si de aici vine ideea de low cost. Lumea vrea sa zboare de la A la B...in siguranta....ieftin. Daca esti mai inghesuit, asta e, dureaza maxim 2-3 ore in europa. Pe intern 50 de minute!

Ryanair nu a inventat low cost-ul (southwest a brevetat conceptul) dar Ryanair l-a dus la rang de arta in Europa. Ryanair va scoare bani din orice extra. Vrei bagaj platesti...o suma pentru 15 kg, alta pentru 20. Vrei papa...platesti. Vrei boarding card...platesti (altfel il printezi tu acasa). Vrei anumit loc in avion...platesti. Toate acestea le ai gratis la altii, traditionali...dar la un alt pret.

Am facut aceasta introducere pentru cei care cred ca venirea Ryanair la Timisoara este echivalenta cu Mesia. Nu e chiar asa, e o oportunitate de a zbura ieftin, e o competitie pentru Tarom si Wizz.

Daca pretul platit le asigura lor existenta, atunci o asemenea companie trebuie sa isi scoata banii de altundeva. O modalitate a fost "vanzarea de spatii de reclama". Logo Jet i se spune in lumea pasionatilor. La inceput a fost chiar des folosita metoda de catre Ryanair.
Jaguar LogoJet


Au fost inceputurile, inceputul anilor 90. Apoi Ryanair a inceput sa devina liderul low cost din Europa. Se concentra pe modelul de business care i-a adus succesul de azi. Incet incet au inceput sa prinda curaj si asa au devenit chiar "obraznici".
Aveau sa spuna Auf Wiedersehen Luftansa si Arrivederci Alitalia cand au intrat pe piata Germana respectiv Italiana.





Oare vom vedea unul si cu Ramas bun Tarom ?

Ryanair mai are obiceiul de a face misto de vremurile grele prin care trec competitorii
Problemele pentru bmi Baby au fost imediat speculate de Ryanair.


Falimentul Sky europe a fost anticipat si apoi sarbatorit. Era interesant sa vezi acest avion in coada la decolare in spatele unui avion sky europe. 
Au incercat si un mesaj pentru easyjet, dar easyjet inca zboara....inca :) 

Aceste mesaje vin in principal de la un marketing agresiv. Mesajele nu aduc intotdeauna laude dar ajung, in ziare, ajung sa fie subiect dezbatut si numele Ryanair este rostit tot mai des. Ultima campanie a indemnat calatorii sa trimita poze cu ei. Prin tragere la sorti pozele lor urmau sa decoreze partea din fata a cate unui avion. Calatorul care urma sa zboare cu exact acel avion primea biletul gratis. 


Cateva curiozitati asa de final:
- 1800 zboruri zilnice, 1600 rute, din 200 de aeroporturi si 31 de tari
- peste 100 000 000 pasageri in anul 2015
- compania cu cei mai multi pasageri din lume pe zboruri internationale 
- cea mai mare flota din lume de Boeing 737-800 (peste 300 active si inca 383 comandate)
-totul a inceput in 1985 cu un avion inchiriat cu capacitate 15 persoane!

- compania era in pierdere pana in 1991. Familia Ryan l-a angajat atunci pe Michael O'Leary care a facut din Ryanair ceea ce este azi. 
- profitul net a sarit de 500 000 000 euro anul trecut.
- o perioada au avut la bord propriul brand de bauturi alocoolice (nu s-au inteles la contract cu altii). Curiozitatea era ca erau vandute la punga de plastic. 
- avioanele Ryanair nu au nevoie de scara pentru usa din fata. In contractul cu Boeing este trecuta aceasta scara ca si echipament la bord. Ea iese de sub usa din fata si coboara pana la pamant (pentru a scuti din taxele aeroportuare). 
- publicitatea agresiva e un brand al lor. In trecut au facut reclama mincinoasa cum ca: renunta la copilot pentru a scadea taxele, introduc locuri in picioare sau taxa pentru toaleta. Nici una nu e adevarata desi pe internet mai circula inca aia cu locurile in picioare si taxa pentru toaleta. 
- 20% din veniturile companiei vin din surse auxiliare (mancare, bautura, vanzari extra). 


Lista episoadelor din aviatie nu se opreste aici. Pana atunci Ryanair zboara din Timisoara din 1 Noiembrie. Spor la cumparat bilete si nu uitati de competie! 

Trimiteți un comentariu