miercuri, 30 decembrie 2015

Experienta mea de black friday...sau decaderea din online

Am zis sa treaca ceva vreme de la preafericitul eveniment, datatorul de miracole si reduceri la fel de reale ca si moastele.
In alti ani urmaream un anumit produs, sau cel putin o gama. Acum 2 ani pe lista mea era un Galaxy Note 3, anul trecut am urmarit un congelator. Deci stiam preturi. Acum 2 ani am cumparat telefonul, anul trecut am cumparat...scutece. Anul asta am luat niste Lego. Scutece nu, pentu ca nu erau reduse.
Am tot vazut stiri si articole despre cum preturile au fost marite initial pentru a se putea da reducerea fabuloasa. Ce m-a bucurat insa este ce intr-un final nu am mai auzit "era redusa cu 50%" ci "cu tot cu reducerea de 50% pretul era tot mai mare ca deobicei". Punerea la punct, chiar foarte vizibil pe retele de socializare, a vanzatorilor este inca un pas spre normalitate.

Sunt de acord cu voi ca reducerile nu au fost reduceri adevarate insa uratorul paragraf este singurul in care iau apararea comerciantilor online. Nu se mai lucreaza pe marjele pe care se lucra odata...demult. Comerciantul ia si el produsul de la un importator/producator. Acesta din dorinta de a vinde, fara a avea oameni pregatiti cu adevarat in vanzari, a recurs la cea mai facila metoda de a vinde: a coborat pretul, renuntand la marja. 2% anul asta, inca 2 anul trecut, 3 acum 2 ani cand a venit criza inca 2 si s-a cam ajuns la fundul sacului. Desigur ca se lucreaza cu niste preturi recomandate, dar mai toata lumea este sub acele preturi. Cand esti deja la limita...nu mai ai de unde sa lasi si atunci trebuie sa urci pretul ca sa poti lasa din el. Desigur noi ca si consumatori nu ar trebui sa intelegem asta si in final avem de castigat din asta...pe termen scurt. O firma medie are nevoie de o marja de 30% pentru a-si acoperi cheltuielile. In online e ceva mai mic procentl...dar cand online-ul e mare si are sute de angajati si mii de metri de depozite, procentul creste din nou...caci sunt cheltuieli de acoperit. Dar astia mari fac volume, deci valoric desi au marja mica per total vanzand mult isi acopera cheltuielile.
Emag o face, Altex o face dar nu intotdeauna (au perioade chiar foaste proaste), Flanco tine de emag, Media Galaxy de Altex si Domo a inchis toate magazinele. Koyos de unde mi-am luat eu telefonul a fost cumparat, mai rezista Cel.ro si inca cativa. Dar acestia nu merg pe preturi "bomba" pentru ca nu si le permit! Asta ar fi o explicatie "semi din interior" pentru aceste preturi.
Dar daca stii ca nu ai cum sa faci preturi Bomba si ai parte de un public educat atunci nu fa liste de mii de produse cu preturi false. Sunt sigur ca o discutie cu fiecare producator sau importator pe 1 sau 2 produse dar in volume mai mari ar duce la o reducere mai mare. In loc sa vindem 10 000 de televizoare, impartite in 20 de dimensiuni , 10 marci si 10 modele, mai bine vorbim cu fiecare marca pe 2-3 modele si venim cu un pret bomba. Desigur ca nu vom avea 100 de modele la oferta ci 20 dar alea chiar ar fi reduse! Asta daca vrem sa avem black friday adevarat in interesul consumatorului. Daca vrem sa avem un eveniment de boom in vanzare in care sa avem cateva articole reduse si restul capcane adica in interesul vanzatorului atunci continuam tot asa!

A doua mare problema dupa reducerile false a fost livrarea. Aici vina este doar partal a vanzatorilor. Din pacate nu avem in Romania o retea de curierat care sa faca fata la asa val de trimiteri si livrari.
Dar atunci cand am comandat, in aceeasi comanda, 5 articole si m-am trezit cu 5 colete separate am zis aoleu....astia pe langa ca au multi clienti daca fiecare are cate 2-3 articole atunci sa vezi. Si asa a fost. Un prieten si-a primit salteaua comandata de la emag in 19 Decembrie!!!! Uitata prin depozit la fan in Timisoara. Dar Nemo a putut livra si au avut si ei contract de livrare cu Altex. La ei de ce s-a putut? Cargus dezastru, Fan catastrofa. Nimeni nu iti raspunde la telefon si daca mergi sa iti iei mara din depozit de la ei (desi e serviciu door to door) stateai la coada si 1 ora! Inaceptabil!
Ca o paranteza Amazon (adica aia pe care ar dori emag sa ii concureze, cel mai mare vanzator in online pe plan mondial) au lansat un serviciu numit Amazon Prime now.

Livrare in 2 ore gratis sau in ora pentru o suprataxa de 7,99 usd, uneori livrare cu drona. Si poti sa iti primesti produsul in 20 de minute chiar. Dupa comanda poti sa urmaresti curierul pe harta ca sa vezi cat mai are pana la tine. Un video cu un test real facut de cineva

 Dar DHL livreaza si cu Drona. Sa va aduc aminte de fan si cargus? Nu va apuca rasul ?

Ma mai uit la ce primesc in newslettere si ma pufneste si pe mine rasul. La preturi prima data, la gama de produse a doua oara si la amatorism a treia oara. Unii din voi ma stiti ca imi place sa colectionez. Sebi are peste 100 de masini din Cars. Va dati seama ca stiu pretul normal, stiu cu cat se vand in strainatate si stiu ce modele am si ce am nevoie. M-a pufnit rasul cand am vazut urmatoarea formulare la elefant.ro pe pagina cu masinuta din Cars2:
Imaginile prezentate sunt cu titlu informativ. Culorile si modelele articolelor livrate pot varia fata de aceste imagini.
Dau si linkul sa nu se interpreteze:
http://www.elefant.ro/jucarii/cars-ii-masinute-198516.html

Pei sunt 200 de modele de masinute...cum sa nu stiu ce primesc sau ce comand? Dar daca comand 200 de bucati ei imi trimit colectia completa si imi garanteaza ca nu am dubkuri? Elefantule, fa-ti temele mai bine ca aici nici macar 2 nu iei ca ti-ai scris numele.

Daca faci ceva fa-o bine, altfel nu are rost sa te bagi. Asta ca un sfat pentru oricine crede ca online e mereu mai usor, mai bine, mai ieftin ca sa parafrazez pe unul de mai sus. 

Niciun comentariu: