luni, 28 decembrie 2015

Despre comertul mioritic- o parere personala (trista)

Zilele trecute o stire aparent banala a avut darul sa ma intristeze.
Cica Billa Romania a fost preluata de catre Carrefour.
Aceasta postare e iarasi una pe care o visez de ceva vreme. Initial era conceputa ca o postare despre calitatea produselor pe care le putem cumpara.
In Timisoara odata cu disparitia real a disparut locul meu preferat de cumparaturi. Si am ramas cu o varietate destul de mica de locuri de cumparaturi.
Aveam in acel moment un Auchan destul de scump. Intre timp vad ca au mai revenit la normal (la capitolele care ma dor pe mine). Boala lor ramane aia cu preturile gresite. La raft ceva, la casa altceva.

Un Kaufland in care esti la inconjurat la propriu de femei grase viu colorate inconjurate si ele de domni si mai grasi cu mustacioare lungi si palarii late negre...intelegeti voi aluzia. Toti se inghesuie la uleiul, zaharul, macaroanele si painea ieftina. Si Kaufland asta este...ieftin. Nu vreau sa amintesc de anuntul de la intrare cum ca esti filmat si ca esti tratat din start ca un hot. Ma deranjeaza maxim ca trebuie sa pun 2 baxuri de apa minerala pe banda cand as putea pune o sticla si sa spun ca am 13 sticle! La Kaufland nu se poate. La Kaufland cumperi cartoane pe post de sticle de whiskey. Tot la Kaufland nu gasesc Red Bul, paste Barilla, Coca Cola la jumate si orice alta considerata "premium". Dar magazinele arata mai bine dupa renovare...dau un aer mai sofisticat. Mai spala din pacate.

Despre Lidl ce sa mai zic. Era o vreme cand eram abonat. Acum am lasat-o mai moale. Mi s-a taiat de la stikeez. Frate, daca organizezi o promotie atunci organizeaza ceva. Submarin am gasit din greseala la un magazin uitat de lume. Stikeez gratuiti nu am primit de 3 ori pe considerentul ca nu mai avem....veniti maine cand primim cu bonul. Dar benzina si timpul cine mi-l plateste. Sau dezamagirea copilului care astepta cu nerabdare gumatul cel mic. Alimentele lor sunt scumpe...iti iau ochii cu pretul pe pachet. Cand te uiti la pretul pe kilogram dai in balbaiala. Stiti ce e culmea? Lidl este un magazin hard discount...adica se bate cu Profi si Penny. La noi in nici un caz. Mergi la Lidl...ai bani! Cat despre saptamanile lor tematice...incercati de comparati preturile lor "speciale" cu cele din alte magazine. Revin la Barilla care au fost la 4.99 la saptamana brandurilor si le iei in Auchan cu 4,6 oricand! Dar la Lidl era oferta speciala.

Carrefour  era singurul mare jucator lipsa din piata timisoreana. Au lansat si ei cu niste preturi de pareau sa arate ca un gram de cocaina e ieftin fata de ale lor. Un exemplu: masinuta cars care e 25 lei in jumbo, 29 in auchan, 32 in carrfour in bucuresti era in timisoara....50 de lei!!!! Aglomeratia, murdaria de pe jos, rafturile goale si marfa de pe culoar m-au facut sa ies repede. Culmea ca marfa prost asezata si murdaria pe jos e o constanta a acestui lant, Am vazut la Arad, Oradea dar si Bucuresti aceleasi caracteristici.

Am o tangenta mai mare cu Profi pentru ca locuiesc langa unul. Dar de fiecare data cand ajung inauntru ma intreb cum supravietuieste acest lant. Rareori gasesti aceeasi marca 2 saptamani la randul. Mi se pare ca si achizitorii lor cumpara doar ce este la oferta. Si daca a venit containerul din china atunci vand papusi, daca a venit ala din Taiwan vand cuie. Si papusile...s-au terminat :)

Penny il vizitez ca sa cumpar cafea. Stiu ca acolo e ieftina. Nu prea e in calea mea si nu prea il frecventez. Dar am ramas placut surprins de noul look (care are si el 2 ani deja) si de atmosfera placuta si prieteneasca.

Si ajung la Billa. Mai scump ca restul dar cu un alt feeling. Rafturile mai mici de inaltime, marfa mai variata si marci premium la vanzare. Si aflu ca relatia mea cu ei se va termina...pentru a fi inlocuiti de unii care nu sunt tocmai pe placul meu. Pacat! Era o atmosfera calda si primitoare inauntru, te simteai bine si gaseai marfa de bun simt. Marca Billa orientata spre calitate, Clever spre ieftin. Era singurul loc unde zaharul brut este o marfa normala. La restul este bio, deci pretentii, deci pret pe masura.

In general comertul mioritic este axat pe pret. Hello, nu intotdeauna cel mai mic pret va genera cei mai multi si fericiti cumparatori. Si aceasta remarca este valabila in toate domeniile nu doar FMCG. Invatati sa nu intrebati...cu cat iti da concurenta...eu iti dau mai ieftin. Mai este atmosfera din magazin, curatenia, amabilitatea personalului, gama de produse. Pentru mine cel mai elocvent exemplu este Kaufland...cele mai mici preturi dar ma duc maxim 1 data pe luna acolo...pentru servetele umede si de unica folosinta. Adica produse marca proprie pe care magazinul nu are o marja grozava. Cand managerii vor intelege si aceste aspecte atunci vom avea un comert bine segmentat cu idei clare de segmentare si "iesire din multime". Pana atunci ne raman....mie mi-a ramas asa...carnea o iau de la surse cu animale la tara. Am o sursa de porc, una de vita si vreo 2 de pui si gaini. Legume din piata, fructe 80% din piata si cam atat. Si stiu preturile in mare pentru ceea ce consum....deci recunosc o oferta de un black friday autohton. 

Niciun comentariu: