vineri, 26 decembrie 2014

Este criza moartea brandurilor ?

Imi aduc aminte ca prin anii 90 erau foarte la moda jocurile de tip Bingo (toate televizate), magazinele de haine second hand dar si "racolatori" profesionisti care te luau de pe strada si te faceau vedeta peste noapte. Desigur contra unei taxe de intrare de un milion pe atunci. Zilele trecute am fost racolat din nou. Chipurile pentru chipul fetei, care ar putea face reclama la multe produse, sedinte foto, bani, masini, de toate. Dar taxa de inscriere este de 85 ron pe an. Atunci m-a izbit postarea asta pe blog.
Prin 97 Romania avea o inflatie de Viagra se simtea geloasa. Si atunci erau la moda aceleasi Bingo ca si acum (acum au pornit vreo 3 dar a ramas doar 1). Acum insa pare-se ca lumea nu o mai "musca" la fel de rapid. De magazinele de haine second ce sa mai zic, avem chiar si un brand de haine second, cu capacitatea de a inchiria spatiu scump in centre comerciale chiar! Si din nou apar "oportunitati" de imbogatire peste noapte la tot pasul.
O alta caracteristica a acestei perioade este asimilarea unei caracteristici cu produsul in sine. Orice telefon e un smartphone, de la 200 ron la 5000 ron. Teoretic ambele fac in mare acelasi lucru. Orice masina merge pe 4 roti si are un motor, orice ulei de floarea soarelui e uns si ajuta la prajire. Dar oare se mai cauta brand-ul ca si garantie a calitatii? Senzatia mea e ca nu! Parca nu iti vine sa dai 2000 ron pe un Samsung Galaxy S5 cand iti poti lua un Allview sau Prestigio cu procesor similar, display la fel de mare si Android pe el, pentru un sfert din bani.
Cuplati asta cu dorinta de imbogatire rapida si avem un sector de productie care foloseste subansamble care au o anumita caracteristica dar fara un brand care sa ii dea garantia calitatii. Orice mobila se face cu usi amortizate, dar poti obtine efectul cu 2 balamale de 60 de bani si un amortizor piston de 1 leu. 2,2 ron per usa. Acelasi efect poate fi obtinut si cu 2 balamale cu inchidere amortizata integrata la 22 ron per usa. Ce credeti ca alege tamplarul ? Tu clientul ai cerut usi amortizate, nu ai zis si cum! Oare subansamblele din telefoanele ieftine au aceleasi calitati ca si cele din telefoanele mai scumpe ? Sau cele scumpe au si ele subansamble ieftine dar se vand scump ca au un brand ? Dificil de spus, imposibil de pus punctul pe i. E o politica de la caz la caz.
Certe sunt 2 concluzii:
1. Brandul vinde scump si uneori dai banii doar pe brand, componentele sunt tot "ieftine". Dar un brand care se resepecta are acoperita o parte din diferenta de pret prin garantarea calitatii, cercetare, dezvoltare si avans tehnologic. Imi place sa cred ca daca dau un ban in plus pe brand nu platesc doar imaginea extra!
2. In vreme de criza cauti ulei de gatit nu Unisol sau Bunica (alegerea numelor e pur intamplatoare). Asta pentru multe produse si in general cele de larg consum. Dar atentie, pentru un producator industrial subansamblele ca si componente sunt tot de larg consum chiar daca produsul finit este unul de folosinta indelungata.

Ce face diferenta? Accesul la informatie! Studii de specialitate. recenzii. Review-uri obiective si nu platite. 
Trimiteți un comentariu