luni, 14 noiembrie 2011

Ce a fost si ce a ajuns...marketingul

E foarte la moda sa revina lucrurile retro.
La masini e clara tendinta, avem fiat 500, vw beetle, mini, era sa uit de mercedes gullwing.
In haine din totdeauna am fost de parere ca o moda va reveni sooner or later. Adica ce ar mai putea inventa cineva in materie de haine. ok, avem fuste, rochii, pantaloni, tricouri, pullovere, geci, paltoane si altele, fiecare an aducand doar schimbari de culori si eventual de tesaturi. Culori noi nu vor mai fi...sau poate gresesc? Dar de inventat o geaca care sa fie si pantaloni nu cred ca se va inventa prea curand.
Si revenim la marketing. E la moda sa ne uitam la reclamele vechi, printuri de pe la inceputuri. cu totii ne aducem aminte despre primele reclame aparute pe tv dupa 89 cu oamenii mirinda, cu celebra replica "ce faci tata? . fac un suc de portocale! - Tropicana". Savuram inca reclamele cu batman batman sau ala mic de respira greu, radem impreuna de reclamele la unirea si toate sunt FUMATE. Marketingul traditional chiar a murit...sau e in coma. Spunem ca daca avem o rata de raspuns de 10% la un fluturas suntem bestiali. Dar uitam sa vedem ca 9 din 10 oameni arunca fluturasul la primul cos de gunoi.
Insa nu pot spune ca imi place in mod deosebit noul marketing. E incredibil de eficient dar ma simt violat pentru ca nu il pot controla. La ce ma refer:
pei la studierea psihologiei si a comportamentelor de consum iar mai apoi la aplicarea lor exact pe persoanele care au fost subiect de studiu.
Exemplu. Cand ne e foame cumparam mai multe alimente. Reactia magazinelor: Odorizante cu miros de paine proaspata pentru a stimula foamea si plasarea raionului de delicatese in coltul opus intrarii, ca sa nu iti potolesti foamea pana nu ai trecut de toate alimentele posibile.
E stiut ca femeile sunt shopoholics adica le plac cumparaturile. Si culmea: doar acolo se gasesc reduceri si in sezon: pentru ca ele stiu preturile. Niciodata nu gasesc reduceri la barbati in afara de luna ianuarie, pentru ca barbatii stiu ca au nevoie de o pereche de blugi (nu unii negri, altii gri, unii care sa mearga cu tricoul albastru si altii cu tricoul negru....nu, avem nevoie de O PERECHE), blugi sa fie. Si atunci pretul nu prea conteaza, ca sunt 30 de euro sau 50, oricum ii luam rar, asa ca daca ne plac ii luam. Si uite cum au profitat de noi magazinele.
La hainele de bebe e alta poveste. Acolo nu sunt reduceri...ever. Pentru ca un bebe e febletea lui mami si tati si vrem sa fie imbracat frumos. Si dam pe un tricou de bebe cat dam si pe unul pentru tati: intre 5 si 20 de euro. Daca mai scrie un mesaj funny pe el mai adaugam 5 euro ca doar stim ca toti prietenii vor da "like" pozei cu micutul imbracat in tricoul cu mesaj funny.
E o chestie de orgoliu, de imagine. Iar cei care practica genul asta de marketing profita din plin. Sexul e un mare imbold de cumparare. O pereche de tanga (adica 2 sfori cusute intre ele) e mai scumpa decat o pereche de boxeri (adica infinit mai mult material de cusut, elastic, etc). Vanzatoarele dintr-un magazin de ciorapi (mai scumpi de felul lor, nu va imaginati tricotaje ineu) sunt imbracate in fuste mini sau pantaloni scurti, mulati desigur, cu ciorapi foarte foarte provocatori. nu pentru femei, pentru ca ele stiu ce cauta, ci pentru barbatii care cumpara pentru femei. In momentul in care vad acele vanzatoare ei nu mai judeca cu creierul...de sus.
Un porsche fara radio si tapiserie la usi e mai scump decat unul normal doar pentru ca e modelul mai sport, si deh...e serie limitata. Mai stiu persoane care si acum sunt foarte mandri ca masina lor e singura de acea culoare din tara sau oras. Iar daca mai sunt si altele de acea culoare, e printre putinele cu acele dotari. Desigur ca acel om e super mandru de masina lui, dar nimeni altcineva de pe strada nu va zice, wow uite singurul volvo de culoarea aia din oras, modelul dinainte de facelift, ca ala cu facelift mai sunt 2, dar niciunul nu are tapiseria ca asta. Dar omul e mandru de masina lui, repet! Si nu ii displace ca a dat o avere pe asta.
Weekendul trecut Xbox promova din greu Kinect in SCS

Era coada de copii si adulti care sutau la poarta, dansau, sareau peste pietre, se bateau sau faceau altceva. Coada....ca in vremea lui Ceasca...si se vindeau xboxurile de nu faceau fata cei care le carau din depozit. Dar unul cumparat de acolo era 249 euro. Daca mergeai inca 2 km pana la media markt (care avea si standul de altfel) il luai cu 229. A fost cat pe ce sa iau si eu...pana mi-am dat seama ca Sebi inca nu merge deci nu ma pot juca cu el pe xbox kinect. Dar e un must have, cum e si ipad, si cum sa iti iei ipad cand este ipad 2 ? Doar gandeste cu 0, 0003 secunde mai rapid ca ipad 1! exagerez dar cred ca prindeti ideea. Oamenii astia se joaca cu creierele noastre...de fapt cu inima si de multe ori creierul nu ii poate spune inimii NU!
Trimiteți un comentariu