miercuri, 8 ianuarie 2014

Life is about passions - Thank you for sharing mine! Colectia mea de Schumi caps

Printre ultimele sepci ale lui Michael Schumacher este una pe care sta brodat o zicere draga mie: "Life is about passions-Thank you for sharing mine!"
Pasiunea mea a inceput in anul 2000. Pasiunea pentru sepci pentru ca pasiunea pentru Formula 1 s-a nascut la inceputul anilor 90. Anul 1994 a fot primul urmarit cap-coada. A fost anul disparitiei lui Senna si anul in care am simtit ca Schumi este nedreptatit de catre FIA pentru ca Hill sa ia campionatul. Si totusi Schumi l-a luat! Pe atunci nu am remarcat exact sepcile. Pur si simplu nu le-am bagat in seama. Pe cand le-am remarcat aveau niste preturi care mie mi se pareau pur si simplu imposibile. Si mai era si chestiunea cu internetul care era Xnet noaptea dupa 12 si in weekend ca sa platesti un cent pe ora.
Dar sa luam cronologic povestea sepcilor.
Totul a inceput la Benetton pentru Schumi si asta e cea mai veche sapca a mea, din 1992 Cozoroc din piele, cumparata de pe ebay intr-o licitatie terminata seara tarziu. In lumea colectionarilor sapca asta se vinde de la 50 euro in sus. Eu am avut mai mult noroc :)
Imi lipseste prima sapca Dekra, verde. Da! Verde. Schumi a avut sapca verde cand era in Benettonul galben cu Camel ca si sponsor. Aceea a fost sapca verde! Nu am vazut una de vanzare niciodata.
Trebuie sa va spun un mic secret (cunoscut de cei pasionati) despre aceste sepci. Ele se impart in 2 mari categorii - sepcile pilotilor si sepcile fanilor. Diferentele? 2 mari si late: cozorocul e mai scurt la sepcile pilotilor (ca sa li se vada ochii in timpul interviurilor) si reclamele la tigari (interzise in unele tari si pe sepcile fanilor). Ale mele sunt 95% Fan caps. Cu cateva exceptii sublime.
Apoi au venit sepcile Dekra negre. Acestea sunt fooooarte rare, se liciteaza cu preturi incepand cu 30 euro si una in stare buna bate spre 100. Schumi le-a avut in 1994 si 1995 si sunt 4 in total. Una pentru fiecare an competitional si cate una pe an, editie speciala pentru a celebra titlul de campion.
Am sapca 2, 3 si 4, adica sapca de campion 94, sapca de an 95 si sapca de campion 95 (intr-o editie rara pe alb - deobicei sunt cu scris auriu). Ati ghicit: urmaresc orice licitatie pentru sapca 1 si 4 pe auriu. 
Schumi a descoperit gustul marketing-ului si a mai scos o serie de 4 editii personale pentru fani, adica fara logo de sponsori, doar cu logo-ul lui. Eu am una din ele, iar restul de 3 nu sunt o prioritate dar daca le gasesc la un pret accesibil vor fi ale mele. A se observa ca logo-ul nu era cel pe care il stiti din ziua de azi, ci prima versiune a acestuia. 
Au urmat sepcile rosii. Multe sepci rosii. 1996 - prima sapca la Ferrari. Nu a existat o sapca de campion, nu era cazul! Dar cu totii tinem minte prima victorie la Barcelona, pe ploaie, cu o masina net inferioara, cu start ratat si in pozitia a X-a in prima curba dar pe locul 1 dupa 11 tururi. Cu 8 cilindri din 10 functionand dupa jumatatea cursei. A fost victoria 20 pentru Schumi dar si mai dulce a fost victoria 22 - la Monza. 
Sapca din 1997 este disponibila in 2 variante. Semnatura de pe cozoroc poate fi mica (mai rara) sau mare - versiunea mai vanduta. Eu am doar versiunea cu semnatura mica. Aici a fost celebra coliziune cu Villeneuve de la Jerez. Schumacher avea pregatita sapca de campion insa nu stiu cum arata pentru ca zeci de mii de bucati au fost arse dupa ce Schumi a pierdut titlul in ultima etapa. 
Sapca din 1998 a fost si ea confectionata in 2 versiuni si este una din preferatele mele. Broderia este exceptionala si iesita din relief foarte mult. Din poze vedeti diferentele dintre cele 2 versiuni (le am pe ambele) - conturul alb in logo-ul si numele sponsorului. Pe atunci publicitatea la tigari (Marlboro) era acceptata in forma "child friendly". Aici vedeti ceva similar cu steagul poloniei. Era de fapt un logo stilizat. In plus in 1998 Schumi a scos o sapca care sa ii semene cu casca de concurs. Sapca de campion nu a existat, era epoca McLaren si Mikka Hakkinen. McLaren lua ultimul titlu la constructori pana in ziua de azi, Hakkinen lua primul titlu la piloti, Schumi era vicecampion. 
Sapca din 1999 are "scuturile" laterale din plastic! Inca cu reclama la Marlboro. A fost anul piciorului rupt la Silverstone pentru Schumi. Dar si primul titlu la constructori pentru Ferrari. O victorie mica insa pentru fanii Schumi. 2000 trebuia sa fie anul! Trebuia! 
Din 2000 se interzice cu totul orice aluzie la tigari si coincidenta era DEKRA se termina, Schumi inlocuind sponsorul cu Deutsche Vermögensberatung. Era si primul titlu pentru Schumi la Ferrari si astfel, pe langa sapca de an 2000, a venit si sapca de campion mondial. Ca o nota speciala, aceasta sapca de an 2000 a fost prima din colectie! Nu era o diferenta foarte mare intre cele 2, doar laurii si mentiunea Formula 1 World Champion 2000. Dar ce mare era de fapt diferenta!
Au urmat anii de glorie. Sapca de an 2001 (identica cu cea din 2000 dar cu laurii adaugati)  si sapca de campion 2001 - de data asta cu scris auriu si detalii de finete pe muchia cozorocului. Chiar si modul de imbinare al petecelor ce compuneau sapca era diferit. Dar a fost singura cu acest mod de imbinare. 
Anul 2002 aduce o noua sapca de an- i se zice Platinum writing datorita culorii fonturilor. Aceleasi detalii pe muchia cozorocului si pentru mine, prima sapca cu Autograf. Urmata bineinteles de sapca de campion 2002. Laurii devin rosii, fonturi aurii si apar stelutele. 4 la numar. Sapca asta are o poveste interesanta pentru ca Bernie Ecclestone i-a interzis lui Schumi sa o poarte pana la finalul sezonului desi titlul era adjudecat aproape de jumatatea sezonului. Rezultatul devenea oficial doar dupa ultima cursa...si i-a adus aminte de Jerez 1997, vicecampion dar fara puncte. Nu era cazul in 2002, cand Schumi a dominat pur si simplu campionatul, castigand campionatul in Franta dupa doar 11 curse (cel mai rapid castigat campionat). Anul 2002 a insemnat un loc 3 pentru Schumi in Malaysia si restul doar locuri 1 si 2! 
Vine si 2003 cu noua sapca si Schumi isi pune 5 stele pe sapca de an pentru a arata ca l-a egalat pe Fangio. Sapca de campion este insa ceva cu totul nou. Adidas se proclama "The brand with the 3 stripes" Schumi era "The champ with the 6 stripes". Au fost 3 sepci de campion. Una rosie cu 6 linii, una foarte rara neagra cu 6 linii si una pentru fani, fara logo-ul sponsorului. Popularitatea era mare si fanii cumparau, cumparau.  
Dupa 6 titluri, campionul cel mai titrat din Formula 1, sezonul 2004 vine cu o noua dominatie Schumi (2003 a fost mai greu). Sapca aceasta nu a fost la fel de cunoscuta ca precursoarele ei.Nici eu nu o consider deosebita, mai interesante erau prototipurile "scapate" pe piata, vandute acum cu peste 300 euro. Erau unicat doar! Sapca de campion era si ea lipsita de inspiratie, Schumi adaugand inca o linie si colorandu-le cu argintiu. Dar a fost sapca care am purtat-o cel mai mult si cu cea mai mare mandrie. Pe spate apare pentru prima data dragonul, noul talisman norocos gasit de Schumi
2005 este o sapca cu adevarat deosebita de precedentele ei. Schumi venea cu ceva nou si am reusit sa obtin chiar singura mea sapca de pilot (cu cozoroc mic si reclama la Marlboro). Sapca a facut parte din cele 32 de sepci alocate pentru Schumi pentru weekend-ul din US.  (de unde si logo-ul diferit pe cozoroc - Americanii nu prea stiau ce-i cu cele 7 linii) . Sirul de titluri s-a oprit insa aici. 
2006 a adus o sapca de pe care avea sa lipseasca celebrul 1. Asa ca au aparut steagurile Italiei si Germaniei. 
Finalul de 2006 aduce cu sine si sapca de retragere - Final Edition. A fost a doua cea mai purtata sapca de mine. Imi imaginam cum lumea citeste anii in care Schumi a devenit campion. Final edition si autograful lui Schumi decorau spatele sepcii.  Acum insa sapca asta nu inseamna decat o mare pacaleala. Imediat motivul. 
Asta pana in 2009 cand apare sapca Comeback! Schumi tradeaza rosul si se imbraca in argintiu. Aceasta serie de sepci am ezitat 3 ani sa o cumpar. Comeback a fost in 2 exemplare. Pe cozoroc scria Comeback sau erau 7 stele. Eu o am pe cea cu Comeback si urmaresc licitatiile pentru modelul 2. 
2010 a fost primul an la Mercedes, primul an in care imi era mila de Schumi si ma intrebam de ce s-a intors. Dar o colectie e o colectie si nu e completa fara acele elemente de care nu esti chiar mandru. Modelul 2010 a insemnat bye bye red si hello Silver...ma rog grey. 
Au fost 3 variante ale sepcii. 2 cu scris rosu si una finala cu scris alb (marketingul de la Merc a invins pana la urma Zer wil bi nored on aua caz and cheps! Prima varianta cu rosu si cu 3 si steagul Germaniei pe lateral a fost folosita de Schumi in primele teste. Apoi la lansare a avut numarul 3 in spate si steguletul a disparut. In final rosu a devenit alb in prima cursa din Australia. Too bad, imi placea cel mai mult prima varianta. Doar 80 de bucati au fost produse si eu am una :) 
Anul 2011 a fost dupa mine unul cu cea mai kitsch sapca purtata de Schumi. Staniolul de ciocolata chiar nu arata bine pe o sapca. Dar mi-a placut ideea inglobarii liniilor de pe casca in desenul sepcii. 
Dar 2011 insemnau si 20 de ani de la debutul lui Schumi in Formula 1. Si au fost 2 editii speciale. Prima in editie limitata, inseriata pe sapca. am numarul 1885 din 2020 bucati. Logo-ul brodat de pe spate face toti banii. 
A doua editie speciala este una old school care ne aduce aminte de sepcile negre Dekra. Are acelasi logo pe spate. 
2012 a fost ultima sapca de an pentru Schumi. Ultima in activitate that is:) Alba, curata, si thank god, reapare rosul! 
Acelasi desen a fost pastrat pentru inca o editie speciala, o sapca cu Platin Colour, pentru a marca cele 300 de mari premii disputate de Schumi. Where? Tot la Spa, ca o coincidenta interesanta. First GP, First win, First 20 years, 300th GP. 
Un fapt mai putin cunoscut este cum a aratat aripa fata a monopostului lui Schumi la cursa 300. Toate cursele erau mentionate, cu rosu cele castigate. 

La finalul sezonului Schumi a dat titlul acestei postari cu o noua editie speciala Brazil GP! 
Chiar si interiorul sepcii e interesant, toate recordurile fiind consemnate. 
2013 a adus insa o noua sapca. De consultant daca imi permiteti gluma :) 
Sunt insa perle in orice colectie. Acestea au fost sepcile duble, cu cozoroc si in fata si in spate. Ele au fost facute DOAR pentru piloti si mecanicii acestora. Au fost 2 ani in care s-a facut asa ceva, iar in unul din ei au fost mai multe variante pentru tari care permiteau sau nu publicitatea la tigari. Sepcile asta au fost purtate fie de piloti fie de mecanici si din fiecare exemplar au existat doar 92 de bucati. Iar una din ele a fost semnata de Schumi, unde altundeva decat ....la Spa Francorchamps in 2010. 

71 Sepci compun colectia mea. Unele sunt dubluri. Unele sunt mai noi, toate sunt legate de Schumi si Ferrari. Astept ca si actualii piloti sa ma faca sa le prezint colectia (am unicate si de la la Alonso si de la Kimi). 

Vor urma si alte sepci ! Tot rosii. 



5 comentarii:

Anonim spunea...

Bunaaaa. Felicitarii pt articol. Sapca Brasil Gp de unde as putea sa o cumpar? Msss

Anonim spunea...

Buna. Felicitari pt articol. AS dori sa imi spui te rog cum pot achizitiona si eu o sapca Brazil GP. Mersiii

Unknown spunea...

Cea brazil edition o poti gasi pe pagina ms paddock shop, cautati pe google adresa exacta. Daca nu mai sunt acolo noi( nu a fost o editie limitata) atunci singura optiune ramane ebay. E o sapca eveniment deci nu va asteptati ca pretul ei sa fie sub 25 de euro

Unknown spunea...

Cea brazil edition o poti gasi pe pagina ms paddock shop, cautati pe google adresa exacta. Daca nu mai sunt acolo noi( nu a fost o editie limitata) atunci singura optiune ramane ebay. E o sapca eveniment deci nu va asteptati ca pretul ei sa fie sub 25 de euro

Unknown spunea...

Cea brazil edition o poti gasi pe pagina ms paddock shop, cautati pe google adresa exacta. Daca nu mai sunt acolo noi( nu a fost o editie limitata) atunci singura optiune ramane ebay. E o sapca eveniment deci nu va asteptati ca pretul ei sa fie sub 25 de euro