duminică, 25 august 2013

Arad Rally - praf si...praf in ochi

De dinafara arata totul colorat. Sponsori, combinezoane, masini, forta, putere, viteza....WOW.
Apoi mergi la primul raliu...complet nepregatit, mori de foame, mori de sete si te intrebi de ce nu te-ai gandit ca si altii sa iti aduci cele necesare. Urmatorul raliu te prinde cu prea multe in ghiozdan. De abia de la al treilea incepi sa fi de-al casei. Sti sa cauti planul orar, sa cauti probele, sa le identifici pe google maps. Sa te uiti pe cateva onboards de anul trecut si sa cunosti care probe le vei vedea si unde vei sta.
Asta s-a intamplat anul asta cu mine si am fost la Arad Rally pe PS5, 7 si 10. Era in plan si PS2 dar oboseala acumulata m-a facut sa ajung doar la PS5.
Primul raliu pe macadam...pregatirea a fost super ok. Gasit loc de parcare conform google maps, stiut pozitie si loc unde nu e baie de multime. Plecat dupa prima proba in timp util, trecut Muresul cu mini bac-ul sau compa in limbaj local. Vazut Saritoare, fuga inapoi prin cucuruz ca proba inca era in desfasurare. Prins pozitie buna pentru shoot la PS 10 si da-i bataie!
Concluzii:
- locatie interesanta pentru raliu dar foarte foarte mult praf. Desigur ca nu sunt de vina organizatorii pentru asta.
- promovare f f f slaba si organizare sateasca. Plin de pipitze asa zise de la politia locala care habar nu aveau ce fac...au venit si ele la camp la un mic si o bere. Dar daca intrebai de plan orar, inchidere circulatie, rute alternative sau directii spre alte probleme toata lumea ridica din umeri.
- multa promovare pentru falca (scris intentionat cu litera mica) trantit si el intr-o masina si facut deschizator de drum. Gurile rele spun chiar ca o parte din banii de sponsorizare dati de primarie s-au intors la dom primar.

Acum cu desfasurarea.
Asteptand trecerile de pe prima proba iau contact cu praful. Nu pare rau dupa trecerea masinilor de siguranta. Si vine Delecour...stau in niste S-uri scurte, inainte de platoul de final. Schimba francezul directia de 3 ori si de 4 ori in o fractiune de secunda am impresia ca o pierde. Gandindu-ma dupa aceea imi dau seama ca fiecare schimbare de directie e controlata si imi aduc aminte de imaginile de la Eurosport din WRC. Cert e ca asa m-a lasat cu gura cascata incat pozele nu au iesit ok pentru a fi postate. Ma pregatesc pentru Vali, vine Vali dupa francez. Aud zgomot mare dar nu rateuri si nu motor.
 Vali vine cu botul masinii maturand proba. Roata stanga fata juca la locul iei, bara si aripa sareau si ele mai mai sa cada. Chiar din proba 3 avea probleme, rezolvate insa. Dar in 5 din nou ??? Buuun ma gandeam...iar cursa de urmarire, ca la Sibiu. Numai ca aici nu se dau trofee pentru asa ceva.
Trece Tempestini, pe pana, Girtofan pe pana, Szabo pe pana...ma intreb cati mai rezista.
Se vede clar o scadere a nivelului si hotaram sa plecam incet spre finish prin padure ca sa prindem urmatoatea proba.
Trecem Muresul si mergem la pas pe proba cu gandul sa ajungem in penultima curba. Pe drum insa...saritoare! Gata, aici ramanem, si ce aveam sa vedem!
Mini saritoare, pui de Finlanda. Ma gandeam sa nu se intample un accident ceva si sa o piarda unul pe aterizare. Asa ca ma pozitionez ok cu ideea de a putea fugi in spatele unui copac. Au fost emotii dar nu din cele de care ma asteptam. Si ce nebuni sunt cei cu Loganurile, masini usoare, acceleratie in blana si buf la aterizare.
Stam si discutam cu cei de la media, cu prieteni si cu necunoscuti. Toti spun ca francezul e imperial. Si aici a avut cea mai lunga saritura si a dat in ea de parca nu era a lui. De fapt nu e a lui, dar de ce nu se rupe si a lui. Delecour nu a avut nici o pana, nici o suspensie rupta, nici o roata stramba, ce mai...nici macar o bara rupta. De ce ? Masina e mai solida ? Posibil. Norocul? Parca prea mult de partea lui. Experienta? Sigur e o tehnica si cum sa dai cu masina daca trebuie chiar sa dai cu ea. Deci are material de concurs de prima clasa, experienta in campionatul mondial si peste 50 de ani in care a avut timp sa invete mai mult decat brazii nostri mai tinerei. Dar totusi, Vali a schimbat suspensii si amortizoare de numai in pielea mecanicilor nu as fi vrut sa fiu, Giri a rupt o aripa si un far de la o pana, Tempestini a venit si el pe pana (si tatal si fiul) Szabo a abandonat dupa o pana soldata cu complicatii...oare maximum attack vine la pachet cu pagube obligatoriu ? Asta e o discutie care inca o port cu cei mai cunoscatori ca mine! Si daca e o stiinta de dat cu masina si sa nu o rupi atunci francezul o stie foarte bine! Dar mai e ceva...e una cand de gandesti doar cum sa mergi mai repede si alta cand 5% din creier se intreaba si in cursul concursului: de unde scot bani pentru urmatoarea etapa, daca dau cu ea am bani sa o repar? Unul singur dintre toti cei ce au delectat publicul sambata si duminica se gandea cum sa cheltui banii din salariul primit pentru ca mers la acest concurs...care e ala...ala ce nu a facut pana.
Dar de ce doar unul are salariu? Restul nu fac efort ? Nu isi risca viata? Ba da, dar in Romania motorsportul e deocamdata un hobby in care doar cei cu bani sau sponsori au loc. Revenind la cel ce primeste salariul, din nou gurile spun ca pe hartie salariu e mai mare dar ca si in cazul primarului si aici anumiti sponsori dau multi bani din care mai vad si ei personal inapoi o parte. Ciudat ca o buna parte din sponsori sunt chiar companii implicate in scandaluri cu licitatii sau alte chestiuni dubioase. Dar atata timp cat au succes si castiga campionate toate sumele date se justifica. De aceea au un pilot de top cu o masina de top si totul de top.
Asadar merita sa apreciem nebunia nebunilor nostri si sa speram ca ceva sponsori mai valorosi isi vor indrepta atentia si spre ei pentru ca doar asa vor avea si ei sansa sa isi arate adevarata valoare.

Galerie foto cu poze de la Arad Rally 

Trimiteți un comentariu