Nasul meu fin de ziarist fara scoala de jurnalism m-a facut sa testez uber, sa ma interesez de subiect si ...sa scriu. Uber in Romania exista de ceva timp, mai ales in Bucuresti. Au urmat apoi Cluj si Brasov si Timisoara, la distanta mare de Bucuresti dar mica intre ele.
Am spus in precedentul articol ca am dubii cu Uber va prinde la Timisoara si am urmarit fenomenul din umbra..pana cand se intampla asta:
Pe scurt reclama la uber in aeroport otopeni in care se spunea ca daca bagi un cod si folosesti un card mastercard ai transfer pana la hotel si apoi inapoi la aeroport GRATUIT. Sa ne intelegem, cursele in Bucuresti sunt la 1,39 km la taxi si 1,30 la uber. O cursa de aeroport fiind lunga e sansa oricaruia sa isi faca un target sanatos, mai ales ca de acolo inapoi in oras e cerere mare, pleci repede intr-o cursa la fel de lunga. Taximetrisii platesc aprox 200 000 euro pt acces in aeroport. Uber plateste ZERO.
Daaaar, daca e un oras unde uber va functiona cu succes in Romania, acela e Bucuresti. Taxiurile de acolo arata in mare parte groaznic, soferii sunt orientati catre combinatii si nu au nici o jena in a folosi dispozitive de incarcat nota. Se cred de asemenea un fel de ghid local pentru ca daca nu esti de-al locului vei primi sigur un tur marit al orasului pana la destinatie. Mai pe fata la naivi, mai discret la cei versati (dar fiecare ajunge o victima mai devreme sau mai tarziu). Am patit-o si eu, am fost racolat si eu din gara la un moment dat, mi-au fost refuzate curse pentru ca erau prea scurte. Am intalnit si exceptii dar a trebuit sa le caut. Insa chiar si la exceptii era greu sa gasesc o masina decenta.
Si s-au unit acesti "ghizi locali" facandu-si dreptate direct. Comanda masina, o vad pe strada, sar pe ea cu bate si pietre pana ii distrug masina. I-ai de unde nu-s apoi. Fiind fara masini, sunt greu de identificat. La Cluj au facut ceva similar, comandau uber pana la marginea orasului unde finalul cursei venea cu o mama de bataie.
Poate ca uber e de blamat la prima vedere pentru ca sunt "dusmanul", aparent nu platesc taxe, nu au atestate si nici asigurare pentru pasageri. Dar au dat dovada ca soferii isi platesc statele la stat, au adus imbunatatiri semnificative la calitate si au inovat serviciul.
Cand a fost ultima oara cand ati vazut o reclama la o firma de taxi ???
Oamenii astia fac marketing...unul american orientat pe razboi direct cu concurenta...dar marketingul din America a pornit.
Uber a dovedit ca ca traieste cu 20% din tarif. Ei pun la dispozitie platforma. Acei 20% acopera cateva joburi, reclama si mentenanta aplicatiei. O firma de taxi are dispecerat care e platit de fiecare sofer cu o suma fixa. Dar daca acea suma ar cuprinde si 50 lei pentru marketing ?
Exemplu cum v-am obisnuit. Un sofer de uber full time face cam 3000 lei - deci 20% inseamna 600 lei. Un taximetrist in Timisoara plateste 400 lei dispecerat. Daca ar plati inca 50 pentru marketing? Tot ar plati mai putin ca la uber.
Apoi firma de taxi poate lua o parte din modelul de business uber.
- plata cu cardul din aplicatie
- poate desfasura o schema de bonificare prin care sa acorde premii soferilor. Similar cu ofertele speciale. Voi credeti ca daca luati 3 sticle de cola in genul 2+1 gratis, Coca cola pierde bani? Nu! Din profitul pe primele 2 sticle scade costul de productie al sticlei gratis si tot ramane cu ceva. Dar a vandut 3 sticle in loc de 1 sau nici una. (ps: refuz sa scriu nicio si niciuna :) )
un exemplu: la 30 curse facute iti dam o spalare gratis la spalatoria X. Taximetristul e fericit ca nu da el bani pe spalare, firma se asigura ca are un nr de curse ok intr-o zi, poate negocia un tarif preferential cu spalatoria si se asigura ca masinile sale sunt curate! Toti castiga.
- poate desfasura campanii de promovare a serviciilor (la 10 curse ai una gratis).
Aici intervine problema comisionului. La uber platesti 20%, la taxi nu platesti nimic ca sofer (in afara de dispecerat). Dar daca ai veni cu o garantie ca si firma de taxi...ne platesti x bani si noi garantam ca la final de luna ai Y (mai mare ca X) incasari in plus? Pentru firma de taxi si soferii sunt tot clienti. Se numeste marketing intern insa! Facand soferul sa alege dupa bonusuri, il faci sa gandeasca in termeni de marketing. Si daca nu poti schimba 1000 de soferi cu altii "mai buni" atunci macar ii "faci" sa gandeasca in aceeasi linie cu tine.
In Bucuresti s-a inceput ceva similar dar...opus. Ai masini spion ce merg in oras si daca te vad cu masina murdara nu mai primesti comenzi pe aplicatie 2 ore. Daca e f murdara 4 ore. Sistemul orientat spre pedepse mergea asa departe incat iti taia si dispeceratul pana la 2 saptamani. Romanul inventiv s-a imprietenit cu spionul firmei si ...l-a mituit. Spionul raporta totul curat in teren dar lua salariul de la firma si spaga de la soferi :) Dar daca sistemul ar fi orientat spre premiere nu spre pedeapsa? E chiar atat de simplu!
In maxim un an o anumita firma s-ar diferentia de competitie si ar ajunge "transportatorul preferat" al unui anumit oras. Cateva masuri si dorinta de a face marketing! Atat.
Am spus in precedentul articol ca am dubii cu Uber va prinde la Timisoara si am urmarit fenomenul din umbra..pana cand se intampla asta:
sursa foto secunda.tv |
Daaaar, daca e un oras unde uber va functiona cu succes in Romania, acela e Bucuresti. Taxiurile de acolo arata in mare parte groaznic, soferii sunt orientati catre combinatii si nu au nici o jena in a folosi dispozitive de incarcat nota. Se cred de asemenea un fel de ghid local pentru ca daca nu esti de-al locului vei primi sigur un tur marit al orasului pana la destinatie. Mai pe fata la naivi, mai discret la cei versati (dar fiecare ajunge o victima mai devreme sau mai tarziu). Am patit-o si eu, am fost racolat si eu din gara la un moment dat, mi-au fost refuzate curse pentru ca erau prea scurte. Am intalnit si exceptii dar a trebuit sa le caut. Insa chiar si la exceptii era greu sa gasesc o masina decenta.
Si s-au unit acesti "ghizi locali" facandu-si dreptate direct. Comanda masina, o vad pe strada, sar pe ea cu bate si pietre pana ii distrug masina. I-ai de unde nu-s apoi. Fiind fara masini, sunt greu de identificat. La Cluj au facut ceva similar, comandau uber pana la marginea orasului unde finalul cursei venea cu o mama de bataie.
Poate ca uber e de blamat la prima vedere pentru ca sunt "dusmanul", aparent nu platesc taxe, nu au atestate si nici asigurare pentru pasageri. Dar au dat dovada ca soferii isi platesc statele la stat, au adus imbunatatiri semnificative la calitate si au inovat serviciul.
Cand a fost ultima oara cand ati vazut o reclama la o firma de taxi ???
Oamenii astia fac marketing...unul american orientat pe razboi direct cu concurenta...dar marketingul din America a pornit.
Uber a dovedit ca ca traieste cu 20% din tarif. Ei pun la dispozitie platforma. Acei 20% acopera cateva joburi, reclama si mentenanta aplicatiei. O firma de taxi are dispecerat care e platit de fiecare sofer cu o suma fixa. Dar daca acea suma ar cuprinde si 50 lei pentru marketing ?
Exemplu cum v-am obisnuit. Un sofer de uber full time face cam 3000 lei - deci 20% inseamna 600 lei. Un taximetrist in Timisoara plateste 400 lei dispecerat. Daca ar plati inca 50 pentru marketing? Tot ar plati mai putin ca la uber.
Apoi firma de taxi poate lua o parte din modelul de business uber.
- plata cu cardul din aplicatie
- poate desfasura o schema de bonificare prin care sa acorde premii soferilor. Similar cu ofertele speciale. Voi credeti ca daca luati 3 sticle de cola in genul 2+1 gratis, Coca cola pierde bani? Nu! Din profitul pe primele 2 sticle scade costul de productie al sticlei gratis si tot ramane cu ceva. Dar a vandut 3 sticle in loc de 1 sau nici una. (ps: refuz sa scriu nicio si niciuna :) )
un exemplu: la 30 curse facute iti dam o spalare gratis la spalatoria X. Taximetristul e fericit ca nu da el bani pe spalare, firma se asigura ca are un nr de curse ok intr-o zi, poate negocia un tarif preferential cu spalatoria si se asigura ca masinile sale sunt curate! Toti castiga.
- poate desfasura campanii de promovare a serviciilor (la 10 curse ai una gratis).
Aici intervine problema comisionului. La uber platesti 20%, la taxi nu platesti nimic ca sofer (in afara de dispecerat). Dar daca ai veni cu o garantie ca si firma de taxi...ne platesti x bani si noi garantam ca la final de luna ai Y (mai mare ca X) incasari in plus? Pentru firma de taxi si soferii sunt tot clienti. Se numeste marketing intern insa! Facand soferul sa alege dupa bonusuri, il faci sa gandeasca in termeni de marketing. Si daca nu poti schimba 1000 de soferi cu altii "mai buni" atunci macar ii "faci" sa gandeasca in aceeasi linie cu tine.
In Bucuresti s-a inceput ceva similar dar...opus. Ai masini spion ce merg in oras si daca te vad cu masina murdara nu mai primesti comenzi pe aplicatie 2 ore. Daca e f murdara 4 ore. Sistemul orientat spre pedepse mergea asa departe incat iti taia si dispeceratul pana la 2 saptamani. Romanul inventiv s-a imprietenit cu spionul firmei si ...l-a mituit. Spionul raporta totul curat in teren dar lua salariul de la firma si spaga de la soferi :) Dar daca sistemul ar fi orientat spre premiere nu spre pedeapsa? E chiar atat de simplu!
In maxim un an o anumita firma s-ar diferentia de competitie si ar ajunge "transportatorul preferat" al unui anumit oras. Cateva masuri si dorinta de a face marketing! Atat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu