luni, 28 noiembrie 2016

Uber, oportunitate sau amenintare in Timisoara ?

Am mers si a doua oara cu uber in weekend. Am reusit o singura data, desi am incercat de 3 ori.
A venit un tip cu un Logan, din Timisoara. Imi spune ca e terminat de oboseala, a lucrat de sambata dimineata si nu mai poate. Sunt doar 10 soferi in Timisoara. Da cu virgula ceva. Cei din Bucuresti au plecat inapoi. Au plecat si "fetele" care se ocupa cu inregistrarea soferilor, dar mai mult ca sigur ca se intorc luni.  Si soferul era dezamagit de faptul ca a primit rating negativ pentru ca a refuzat curse. El era in Mosnita si primise comanda in Aradului. Il costa mai mult sa ajunga in Aradului decat tot ce primea pe cursa aia (doreau la iulius mall clientii).
De abia azi dimineata am vazut prima reclama pe facebook cum ca uber cauta soferi in Timisoara.
Si aici cred ca intervine prima greseala/problema

1. Lipsa popularizare din timp. Desi urmaresc subiectul am aflat de abia marti dupamasa ca uber se lanseaza miercuri la pranz. Planificarea e jumatate din succesul unei campanii de marketing.

Tariful uber difera de la oras la oras. In Timisoara e cel mai scump din tara, la 1,7 ron km. Ok, e mai ieftin decat taxi dar asta doar pentru ca si taxiul de la noi e printre cele mai scumpe din tara la 2.39. E o regula nescrisa care spune ca pe masura ce orasul e mai mare tarifele scad (pentru ca sunt mai lungi cursele). Culmea e insa ca nici la acest tarif nu se va inghesui lumea, si aici vad a doua problema.

2. Timisoara are printre cele mai mici rate ale somajului. Reteta financiara presupune ca uber isi ia un comision din cei 1,7 ron. Apoi din ce iti ramane depinde cum esti inregistrat la finante, esti pfa, pf (nu stiu daca se poate chiar ca si pf) sau srl. Pentru ca in functie de asta platesti si anumite taxe. Daca nu le platesti Anaf-ul iti va sufla in ceafa. Recent au cerut la Bucuresti lista cu toti soferii si toate cursele din 2015 incoace. Si uber a furnizat lista tocmai pentru a demonstra ca nu fac evaziune fiscala nici ei si nici soferii. Deci cade ideea ca nu mai declari veniturile. Nu am facut un calcul pentru ca nu stiu cifre exacte dar ganditi-va asa: 1.7 ron - comision uber- tva- impozit venit(3%) sau impozit profit (16% daca faci profit) - asigurari sociale- pensie - cost combustibil- mentenanta masina= ? /km
Chiar as fi curios daca unii din voi puteti completa cu cifre o parte din sume. La final tragi linie si decizi.
UPDATE: am gasit ceva informatii pe care va rog sa mi le confirmati: 20% ia uber. 21% raman taxe la stat. deci 1.7-0.34-0.35=1.01
un consum de 8% in oras inseamna 40lei/100km, adica 0.40/km. deci 1.01-0.40=0.61 bani/km.
Dar 8% e un consum bun in oras. Daca mai pui si faptul ca soferul face 2-3 km sa ajunga la tine (deci 0,80 bani/km de la el) inseamna ca primii 2-3 km lucreaza pe degeaba.
Sa presupunem ca leaga cursele si ramane cu 0.61 bani/km, face 300 km si ramane cu 183 lei. DAR nu am pus uzura masinii si nici distanta parcursa intre clienti, fara comanda. In Timisoara o cursa e in medie de 6 km ceea ce inseamna fix 50 curse pentru cei 300 km. Daca soferul face 2 km intre fiecare client (49 x 0.40 cat il costa combustibilul) inseamna ca nu ramane cu 183 ci cu 163 lei. Se adauga stationare dar se scade mentenanta masinii. Facusem mai demult un calcul cu tot cu cauciucuri schimbate, vignete si mai tot ce inseamna mentenanta (in afara de revizii mai ai ambreiaje, baterii si suspensii) si imi daduse un cost de aprox 20 lei/100km (posibil sa fie exagerat dar nu ganditi-va ca am luat in calcul doar piese nu si o anumita suma pentur o alta masina). 20 lei/100km totusi, la 300 km inseamna 60 lei. Deci din 163 scazi inca 60 uzura si ramai cu 103 lei. Presupunand ca totusi vrei 2 zile (300 km pe zi ii faci destul de greu doar din curse) rezulta un venit de aproximativ 2100 lei. E posibil sa ajungi pana pe la 2800 dar 2100 de lei ii poti face deja din destul de multe locuri de munca in care nu te expui asa mult ca si uber si nu iti distrugi masina. Posibilitati de suplimentare a venitului sunt bonusurile de inceput si timpii de stationare.

Desi nu imi place sa recunosc mai apare si a treia problema.

3. Banateanul e un pic mai comod din fire. Sa aiba un acoperis deasupra capului, un venit cat de cat sigur si mancare calda pe masa. Restul nu are asa mare importanta. Si il scoti din casa sa isi puna la bataie masina sa incerce sa faca 2000 lei pe luna ?

4. Pe mai toate discutiile legate de uber in Romania unul din subiectele recurente este atitudinea managementului. Un exemplu bine scris http://teodormarin.ro/sofer-uber/

Si acum motivul pentru care scriu articolul. Nu, nu ma bate gandul sa ma bag la Uber insa luand in calcul diferenta de tarif cred ca intrarea uber in Timisoara e o oportunitate, nu o amenintare, pentru firmele de taxi!
Sunt chestiuni care le face uber si care pot fi usor facute si la taxi. Cei cu aplicatie pot face un sistem integrat de plata prin aplicatie. Masinile pot fi verificate mai temeinic si idem si soferii. Un motiv mare de alegere uber este lipsa manelelor, a maieurilor vara, a fumului de tigara si al semintelor. Cat de greu ar fi ca firma de taxi sa te pozitionezi superior exploatand minusurile uberului? Si in acelasi timp te diferentiezi si de concurenta ta.
Ia orice amenintare ca o oportunitate!


Niciun comentariu: