Va anunt cu deosebita placere ca numele meu apare pentru prima data intr-o revista de business. Si asta e doar inceputul :) modestia nu a fost niciodata un punct forte.
Asadar in nr de luni 23 februarie din Business Standard apar cateva idei despre ce cred eu ca inseamna PR in timp de criza.
Articolul este mai jos:
De ce trebuie sa ramai vizibil si pe timp de criza
23 februarie 2009 de Andreea Budica - 260 vizualizari
Unde te afli in piramida lui Maslow? Te gandesti la ziua de maine doar din perspectiva rezultatelor financiare sau gandesti pe termen lung si-ti administrezi eficient imaginea, chiar cu un buget de criza? Specialistii in relatii publice (PR) recomanda antreprenorilor sa fie macar la fel de vizibili ca pana acum.
O atitudine corecta a firmelor este sa mentina activitatile de comunicare si PR la acelasi nivel ca in anii precedenti, chiar si in conditii de criza, considera Dan Santimbreanu, PR manager la Siemens. El spune ca reputatia unui brand poate fi afectata in cateva ore, daca nu esti pregatit sa contracarezi acest lucru si cã o comunicare normala, transparenta si nefortata pe timp de criza este cea mai buna strategie. “In general, produsele de larg consum sunt primele afectate de actuala criza financiara, prin urmare o reducere a bugetelor de PR, chiar daca produce o economie pe termen scurt, nu rezolva neaparat problema, pentru ca efectele pe termen lung isi vor face mai tarziu simtita prezenta”, spune Santimbreanu.
Bugetele de PR scad, dar nu trebuie sa dispara
Anul 2009 ar putea sa fie lozul castigator pentru relatiile publice, iar relatiile publice ar putea fi lozul castigator pentru acele companii care vor sti sa se foloseasca inteligent de acest tip de servicii, considera Mihaela Apetrei, senior manager la compania Headline. Ea crede ca scaderea bugetelor pentru promovare va face ca banii sa fie directionati catre adevaratii specialisti in relatii publice, care stiu sa se descurce si cu fonduri reduse.
“Speriati de criza, cei mai multi “taie” din locul unde li se pare cel mai putin periculos, fara sa realizeze riscurile pe termen lung. Daca departamentul PR ar produce scaune sau mese pentru cantina sau poate niste termopane, costurile ar fi acceptate, pentru ca ceea ce se obtine sunt bunuri palpabile si raspund unor nevoi imediate. Nu cred ca acest context economic fragil ar trebui sa schimbe substantial atitudinea fata de propria imagine: adica, pana acum nu ai facut nimic, si acum, brusc, vrei sa stie toti de tine. In principiu, grija fata de propria imagine ar trebui sa fie constanta”, afirma Apetrei.
In conditiile economice actuale, compania de marketing si business to business (B2B) Minerva Com si-a reorientat investitiile si studiaza modalitati de promovare cu un buget mai mic, atentia firmei fiind indreptata catre online. “Folosim din ce in ce mai mult canalele electronice de comunicare. Pagina web este actualizata cel putin o data pe luna, iar noua pagina, programata pentru lansare in luna martie, va avea o puternica componenta interactiva. In conditiile in care veniturile indivizilor scad, internetul este una dintre cele mai ieftine surse de informare. Accesul la internet este si el in crestere si din aceste motive insistam pe online”, spune Alex Dozsa, specialist marketing la Minerva Com. Acesta considera ca, mai ales in timp de criza, informatia trebuie sa circule foarte bine atat in interiorul companiei, cat si spre exterior, firmele trebuie sa se adapteze cat mai rapid schimbarilor din piata si sa actioneze corespunzator, relatia cu angajatii, furnizorii si clientii trebuie sa fie intarita, iar informatia data trebuie sa fie 100% corecta.
Prin externalizare se face un control mai bun al costurilor
Antreprenorii fac PR din momentul in care isi deschid afacerea: isi anunta toti cunoscutii ca au trecut in antreprenoriat, dau un e-mail cu noile coordonate si cu profilul companiei. Ei fac instinctiv ceea ce trebuie facut: promovare, notorietate, vizibilitate. Totusi, de PR structurat, dinamic si constant are nevoie orice companie. “Externalizarea va fi, intotdeauna, o solutie de luat in calcul, mai ales, in aceste vremuri. In conditiile in care companiile nu isi mai permit sa pastreze unul, doi, trei sau zece angajati permanenti, colaborarea cu o agentie ar putea fi favorabila. Banii platiti catre agentie reflecta punctual munca depusa si colaborarea este definita pe proiecte, in functie de nevoile sau de interesele existente la un moment dat, iar alocarea de resurse este variabila, dupa cum o cere nivelul de activitate”, afirma Apetrei. Ea sfatuieste antreprenorii ca atunci cand decid bugetul de promovare, sa raspunda la o singura intrebare: cum poate o companie complet lipsita de vizibilitate, care a disparut complet din atentia publicului sau, sa spere la un an in care sa-si atinga tintele propuse?
Tips&Tricks
1. Elaborati un plan de comunicare
Elaborati un plan si o strategie de comunicare in care sa tineti cont de resursele investite si de rezultatele pe care doriti si credeti ca le puteti obtine. Acest raport resurse utilizate/rezultate asteptate trebuie sa fie unul echilibrat si realist. Aliniati planul si strategia de comunicare cu obiectivele afacerii dumneavoastra. Incercati sa va limitati doar la acele grupuri-tinta care va pot genera o majorare a vanzarilor.
2. Comunicati constant
Identificati oportunitati de exprimare care sa nu va genereze costuri exagerate. Daca aveti rezultate foarte bune pe timp de criza, nu ezitati sa le comunicati. Nu opriti procesul de comunicare, acest lucru s-ar putea sa produca mai mult rau decat bine. Comunicarea cu clientii si PR-ul au fost, intotdeauna, importante, fie pe perioada de criza sau de boom economic. PR-ul este important oricand si pentru ambele parti implicate: companii si consumatori. Comunicati tot, comunicati deschis si corect. PR-ul e important mai ales daca e constant si consecvent, de aceea nu poate fi recomandat ca pe o pastila pe care o inghiti cand te-a atacat virusul crizei si gata, de maine esti sanatos. PR-ul are rezultate in timp, este o munca ce presupune rabdare, talent, ambitie si determinare.
3. PR-ul si criza
Criza este un moment in care informatia trebuie sa circule foarte bine atat in interiorul companiei, cat si spre exterior. Firmele trebuie sa se adapteze cat mai rapid schimbarilor din piata si sa actioneze corespunzator. Comunicarea trebuie intensificata, firma trebuie sa isi cunoasca foarte bine clientii pentru a preintampina probleme de genul insolvabilitatii acestora. Relatia cu angajatii, furnizorii si clientii trebuie sa fie intarita, iar informatia data trebuie sa fie 100% corecta. In orice criza, PR-ul este important. In cazul unei recesiuni, o parte din scaderea puterii de cumparare este cauzata tocmai de informatiile negative aruncate in piata. Teama pune stapanire pe deciziile companiilor. PR-ul in aceste momente primeste o cu totul alta dimensiune. Oferind informatii, comunicand si aratand eforturile depuse de companie pentru depasirea momentului nefavorabil, imaginea companiei nu are decat de castigat. Ajutand si clientii sa treaca prin aceste momente veti stabili cu acestia o relatie bazata pe incredere.
Sursa: Consultantii chestionati de Business Standard
Articolul original
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu